onsdag 17 februari 2010

Detta håller jag på med (icke-lekmannabeskrivning)

Bakgrund kinesiner
Kinesiner är mikrotubiliberoende motorproteiner som deltar i multipla cellulära funktioner såsom vesikel och organelltransport samt mitos. Medlemmar i Kinesin-II-familjen trafikerar först och främst i anterograd riktning och är kända för att delta i vesikel och melanosomtransport. Apolipoprotein E (ApoE), ett protein som är känt att spela roll vid Alzheimers och atherosklerosprotektion, är beroende av ett mikrotubulinätverk för sekretion. Då sekretion av ApoE från celler som makrofager och astrocyter är viktigt för dess funktion, är det viktigt att fastställa de molekylära mekanismer som underligger ApoE-trafikering och sekretion. Detta kommer öka vår förståelse för sjukdomsprevention och behandling av både atheroskleros och Alzheimers sjukdomar.

Mål
Projektet kommer att undersöka om motorer från Kinesin-II-familjen är involverade i ApoE-sekretion från makrofager från människor.

Bakgrund Kinesin-II-experiment
Kinesin-II-motorer kan delas in i två subfamiljer: heterotrimera (består av de tunga kedjorna KIF3A och KIF3B och den lätta kedjan KAP) och heterodimera (bestående av två tunga KIF17-kedjor). Experimenten kommer att avgöra om någon av dessa subfamiljer av Kinesin-II har någon roll i sekretionen av ApoE.

Metoder
Isolering och odling av human-monocyte-derived-macrophages (HMDM)
Användning av cellinjer som uttrycker ApoE (HEK293 och CHO)
DNA-analys med PCR
Proteinanalys med Western Blotting
Proteinsekretionsanalys med ELISA
Knock-down av proteiner med siRNA
Confocal-mikroskopi
Viabilitetstestning och LD-analys

Det kommer en mer vardaglig version senare så att ni förstår.

//Oskar

3 kommentarer:

  1. Jag tar tacksamt emot en översättning på detta.
    Ha det fortsatt bra./L

    SvaraRadera
  2. Hej Oskar!
    Imponerande läsning. Jag anmäler mig på stående fot som försöksperson om det är så att detta kommer att bli ditt intresse och ditt engagemang i framtiden. Vem vet? Jag borde vara den perfekta drömförsökskaninen. Min mormor Edit hade sjukdomen Alzheimer i många år innan hon dog 1987. Hennes tre syskon drabbades också och jag tror även att föräldrarna hade sjukdomen. Vilka framtidsutsikter för mig, brorsan och sysslingarna. Nog om detta. Såg i Corren att Sydney får 24 grader varmt och sol på fredag. Bada på och ha så roligt du bara kan. Själv ska jag fixa eftermiddagskaffe och sätta mig med boken ”Älskade syster” av Joyce Carol Oates. Bra bok men onödigt omständlig. Ha det! (Kent hälsar säkert också men han sover just nu). Gunilla

    SvaraRadera
  3. Oskar,

    Efter att jag lät docenten Nisse Ravald, som vi träffade på lunchen, läsa texten vet jag att det finns flera än jag som behöver få ett och annat förklarat.

    Kram

    Nisse och alla andra grabbar hälsar

    SvaraRadera