torsdag 18 februari 2010

På 29 Clovelly Road händer DET

Sedan i måndags har det hänt en del saker. Det största och bästa som hänt är väl att tjejerna lyckades få tag på en lägenhet. Jag och Daniel var självklart på jobbet och tjejerna lediga (det brukar vara så att de kan hänga på stranden medan vi måste vara på jobbet och göra riktiga saker…). Vi satt och läste artiklar om ApoE och hur dess sekretion regleras, när Ingrid ringer och är helt till sig och säger att de är och tittar på en lägenhet. Det hela slutade med att de gick därifrån med ett 4-månaderskontrakt. Vi firade det hela med att bjuda tjejerna på kvällsmat på strandpromenaden.

Något som ingen någonsin har berättat för mig är att Sydney är så grymt backigt. Man kan inte gå någonstans utan att antingen gå nedför eller uppför en gigantisk backe. Det är inte riktigt så farligt i centrala och västra Sydney, men den östra delen är helt galen. Och som sagt är det vänstertrafik och det gör promenerandet på gatan lite mer komplicerat, iaf nu i början. När man springer på gatan är det läge att hålla koll på vilken sidan man springer på så man inte blir påkörd av en bil eller cyklist.

Igår var vi alla fyra och tittade på lägenheten vi ska hyra. Den ligger på våningen ovanför en djuraffär där vi kan få våra ansikten, fötter och svansar omhändertagna, vilket ju är bra. Vem vill inte ha lite svansmassage? Killen vi hyr av är Israel och skall tydligen till sin farm i Perth i ungefär 4 månader och bygga ett hus. Adressen är 29 Clovelly Road och ligger precis nära en jättestor park där man kan cykla, springa o göra allt möjligt. Vi kommer även bo nära en hästkapplöpningsbana, vi tänkte att vi skulle skrapa ihop till vår hyra där.

Det har inte blivit så många felsägningar som jag trodde, men igr drog jag en riktig tabbe i lunchkön när jag skulle säga att jag ville ha rödbetor på min sallad och sa ”redbeet”. Ingrid som stod bredvid mig började skratta och tjejen som skulle göra min sallad fattade nada…och jag blev självklart tomatröd i ansiktet. Rödbeta heter ”beetroot”, så egentligen var det ju inte någon grav felsägning, men kul.

Löpningen i Sydney är fantastisk. Det är frågan om man inte skulle ta och deportera alla löpare och cyklister hit och skeppa bort alla icke-idrottare. Alla vackra vyer, fina gator och branta backar skulle passa perfekt för vilken idrottare som helst. Och de som får träningsvärk av att gå i en trappa kan ju faktiskt ta och bo i Danmark där de inte har några backar…. Men nu ångrade jag mig, det är så vackert och härligt här i Sydney så egentligen borde alla människor i hela världen bo här.

//Oskar

1 kommentar:

  1. Skönt att ni fått tag i en lgh. Kul att läsa allt du skriver. Med oss är det bara bra. Alicia ville sova hos morfar i natt och då ville Agnes sova hos mormor! Jag har spelat innebandymatch ikväll... fick tyvärr stryk med 3-0 men det var roligt (och jobbigt) att spela, bara en avbytare! Kram L

    SvaraRadera